Френският
сатиричен вестник „Шарли Ебдо” успя отново да насочи вниманието върху
себе си. На първата страница на новия брой беше изобразена карикатура на
трагичните събития в Брюксел, които разтърсиха цяла Европа.
„Татко,
где си?” – пита френското издание, като главното действащо лице в
карикатурата е известеният белгийски изпълнител Стромае, който се приема
като олицетворение на мултикултурализма и толерантността в страната, в
която има цели три официални езика – нидерландски, френски и немски.
Шаржът на Стромае е на първата страница, като на заден план се вижда
белгийското знаме и разчленено от взрив тяло, като отговорът на въпроса
„Где си татко?” е - „Тук”, „И там”, „И там”. И сякаш, за да стане още
по-неприятна ситуацията, в която „Шарли Ебдо” се забърква, оказва се че
бащата на изпълнителя е загинал по време на геноцида в Руанда, откъдето
са и корените на Стромае. Не по-малко интересен е и фактът, че автор на
карикатурата е художник известен под псевдонима Рис, който е пострадал
от нападенията срещу редакцията на вестника миналата година.
Та
така…..откъде да започна? Съзнанието ми е обсипано с лозунги от типа
„падаше им се”, „как смеят?” и „неблагодарни копелета”. Но аз в никакъв
случай не бих си позволил да ги използвам, не и аз. Седя си и си драскам
и си мисля, че ако това трябва да е смешно, то аз май безвъзвратно съм
изгубил чувството си за хумор. Смятам, че всички онези французи (а и не
само французи), които крачеха гордо в похода на солидарността, в
подкрепа на „Шарли Ебдо”, сега вкупом трябва да осъдят новият брой и да
се дистанцират от него, най-малкото, защото той е нехуманен и мястото му
е в тоалетната. Това всъщност е един безвкусен акт на нещо, което дори и
не мога да дефинирам и проумея. Стремежът към това да шокираш
аудиторията си на всяка цена, независимо от всичко, губейки човешкият си
облик в процеса, е гнусен и е непристоен за хора, които претендират, че
се занимават с изкуство.
Свободата
на словото и нейното свободно изразяване е преди всичко морална
отговорност на едно общество, което трябва постоянно да доказва, че
заслужава подобна свобода и че може да я трансформира в прогрес и по
този начин то да се самоусъвършенства. Сега всички ние, които повярвахме
във всичко това и подкрепихме „Шарли Ебдо” и заехме страната на
„химикалката” пред тази на „автомата”, оставаме с едно такова гадно
чувство сякаш сме прецакани и излъгани. Нали помните, че
преди година всички ние бяхме Шарли и всички ние се надпреварвахме да
закичим френското знаме на всевъзможни места в знак на солидарност с
френския народ, народ символизиращ свободата във всички нейни измерения?
Може би само при мен е така. Аз обаче се чувствам подведен от фалшива
солидарност и съпричастност. Знам че е лесно да плюеш, когато всички
останали го правят, но какво да направя, че точно това ми се прави в
момента? Явно стадното чувство в мен отново надделява.
И да не забрави да пусне водата накрая.
Няма коментари:
Публикуване на коментар